Ahad, 20 Julai 2014

Siapa yg berisiko utk mendapatkan CYST


APA ITU CYST
CYST adalah sejenis tumbuhan, ia bukan kanser kerana CYST tidak merebak secara merbahaya. Ketumbuhan ini membesar secara perlahan-lahan tanpa merebak ke tempat lain seperti paru-paru dan hati.
Ovarian CYST sebenarnya adalah kantung yg mengandungi cecair berada dalam kilang telur ovary. Cecair ini boleh jadi cair seperti air, pekat likat da nada kalanya mengandungi tisu-tisu seperti rambut dan gigi. Ia juga mempunyai saiz yg berbeza-beza.
Ovarian CYST yg normal akan membesar dan pecah utk mengeluarkan telur ovum ketika ovulasi. CYST yg pecah ini dinamakan follicle. Jika CYST ini tidak pecah, saiznya akan bertambah besar dan dinamakanfunctional ovarian CYST. Jika saiznya terlalu besar, ia akan menjadi bahaya
Walau tidak semua ovarian CYST mesti dibuang, namun semua kes ovarian kanser mestilah menjalani pembedahan pembuangan ovary. Bagi ovarian CYST yg bukan kanser dan tidak mendatangkan masalah pada pesakit, doctor akan menimbang antara risiko dan kebaikkan pembedahan itu.
Siapakah yg berisiko utk mendapatkan CYST ini?
Ovarian CYST sebenarnya agak kerap terjadi. Kebanyakkan wanita mungkin sekurang-kurangnya akan mendapat satu CYST sepanjang hidupnya. Kebanyakkannya adalah CYST biasa dan tidak complicated.
Walaubagaimanapun, sekiranya CYST ini terjadi pada wanita berusia 50-70 tahun, ia lebih cenderung kepada kanser dan lebih berbahaya.
 
Gejala ovarian CYST
Ia pada umumnya tidak memberikan sebarang gejala. Tetapi sekiranya ia terlalu besar anda mungkin perasan perut sedikit buncit dan terdapat ketulan pada bahagian bawah perut. Lain-lain gejala yg jarang-jarang ialah:
>sakit perut
>rasa perut penuh dan tak selesa
>rasa berat pada ari-ari
>sukar @ kerap kencing
>sakit semasa hubungan seks
>muntah dan loya
Makanan yg aktifkan CYST
Makanan yg perlu dielakkan
1.Soya dan evening primrose
Soya dan evening primrose mengandungi phyto estrogen. Phyto ini bermaksud tumbuhan manakala pyhto estrogen bermaksud tumbuhan yg mempunyai fungsi seakan-akan estrogen.
Jadi, bila kita makan benda ini maka paras estrogen dlm badan kita akan tinggi dan menggalakkan pembesaran CYST. Semua wanita ada cyst Cuma kecil atau besar, boleh hilang atau tak boleh hilang.
2.Ayam
Ayam yg disuntik hormone utk mempercepatkan kadar pembesaran. Kebiasaan ayam disuntik dengan hormone estrogen
3.Kawal pemakanan
Kolestrol juga adalah penyebab kenaikkan hormone estrogen. Kolestrol adalah precursor kepada estrogen
#saya pengedar Shaklee yg sah
Berminat utk mengetahui mengenai produk Shaklee
Boleh hubungi saya Puan Siti Rohani Mamat
Msj/wassapp/telegram 019 5959640
Cod area Batu Gajah, Ipoh, Station 18. Pengkalan pegoh

1 ulasan:

  1. Soya GMO tidak digalakkan utk penyakit CYST, tapi ESP dari Shaklee adalah soya non GMO.
    Utk mengecutkan CYST, GLA Complex boleh membantu anda. GLA Complex bukan dari primrose oil tapi dari borage oil.

    BalasPadam