Jumaat, 1 Ogos 2014

Makanan penyebab kolestrol tinggi


1 Ogos 2014
Assalamualaikum dan selamat malam semua….
Pejam celik pejam celik dah enam hari kita menyambut syawal kan cepat je masa berlalu….
Bulan ini juga bulan kita menyambut hari kemerdekaan bagi Negara kita kan….
Hari ini juga saya nak bercakap pasal kolestrol….al maklum lah kan, musim perayaan ni banyak rumah terbuka, jemputan sana sini, selagi tak habis bulan syawal ni selagi tu lah ada je jemputan kan.
Makan lemang, makan ketupat, makan rendang, segala jenis makanan masuk dalam tubuh kita, semuanya yg berkolestrol tinggi, yg berlemak, yg bersantan dan segala bagai ada kan.
Tapi ada orang cakap masa kita sihat ni lah nak makan semuanya….bila dah sakit semuanya tak boleh makan kena berpantang itu tak boleh ini tak boleh. Mentang-mentanglah sihat segala benda nak di makan langsung tak nak jaga kesihatan itu lagi parah….salah semua tu. Kerana makananlah yg menyebabkan kita ada banyak penyakit.
Kolestrol tinggi selalu dikaitkan dengan makanan yg mengandungi lemak. Sehingga kadar kolestrol  dalam darah semakin meningkat dan memberi risiko yg cukup berbahaya terhadap timbulnya sesuatu penyakit komplikasi dari kolestrol seperti jantung coroner, darah tinggi dan strok.
Adapula yg berpendapat bahawa mereka yg memiliki risiko terhadap kolestrol adalah mereka yg memiliki berat badan yg berlebihan atau kegemukkan atau obesity yg selalu  dikaitkan dengan memiliki lemak yg berlebihan di dalam tubuh.Dan mereka yg kurus juga tidak terkecuali utk mendapat penyakit  berbahaya.

2        faktor yg menjadi penyebab kolestrol tinggi

1. Faktor yg tak dapat dikawal

a)Keturunan…apabila ada ahli keluarga yg berkolestrol tinggi, maka besar kemungkinannya anak akan memiliki bakat utk memiliki  kolestrol tinggi.

b) Usia…apabila usia meningkat, kolestrol juga cenderung akan meningkat, pada wanita, kolestrol mudah naik setelah menopause.

      2. Faktor yg dapat dikawal

a) makanan yg terlalu banyak lemak seperti mentega, biskut danfast food

b) kelebihan berat badan

c) kurang bersukan

d) merokok

e) gaya hidup yg tak sihat

f) strees

g) diabetes

h) minum kopi berlebihan

i) diet yg salah

j) obesity

Cara utk merawat kolestrol  dengan produk Shaklee
Sekiranya anda ada masalah kolestrol tinggi, saya nasihatkan supaya merujuk kepada doctor dahulu sebelum mengambil apa-apa sebarang supplement. Ini kerana dikuatiri pengambilan supplement yg mempunyai tindak balas terhadap ubat yg anda ambil.
Antara produk Shaklee yg boleh membantu merawat kolestrol tinggi ialah:
Vivix

Merupakan supplement anti penuaan terbaik didunia, juga membantu memelihara kesihatan jantung, otak, system imun, perlindungan anti oksidan, peningkatan tenaga kesihatan dan kesejahteraan.
Phytocol-st
>sekat kolestrol dalam darah
>meningkatkan paras HDL (kolestrol baik dalam tubuh)
>menurunkan paras LDL(kolestrol jahat)
>mencegah kolestrol dari  duduk dalam usus
Saya pengedar Shaklee anda
Cod area; Batu Gajah, Ipoh, Station 18, Pengkalan Pegoh
Berminat boleh hubungi saya Puan Siti Rohani Mamat
Msj/wassapp/telegram 019 5959640

Tiada ulasan:

Catat Ulasan