Isnin, 8 September 2014

Sayuran yg penuh dengan khasiat


MANFAAT UTK PENCINTA SAYUR
Umum mengetahui bahawa sayur-sayuran adalah makanan sihat yg cukup mudah disediakan. Kerana itulah dari kecil, para ibubapa sudah melatih anak-anak mereka supaya mengambilnya dalam menu harian. Kandungan nutrisi dan mineralnya amat penting bagi mewujudkan tahap kesihatan yg optimum pada tubuh.
Sungguhpun begitu, masih ramai yg memandang mudah perkara ini. Selain memberi alas an rasa pahit, sayur juga dikatakan makanan yg tidak mengenyangkan. Sudahnya, tiada diet sayuran hijau didalam menu sehari-hari. Boleh jadi manfaatnya masih belum diketahui. Oleh itu, berikut adalah beberapa perkara kelebihan yg terdapat di dalam makanan hijau ini.
Kurangkan masalah jantung
Slah satu keistimewaan yg diperoleh sekiranya menjadi pencinta sayur adalah meningkatkan kesihatan jantung. Ini kerana kandungan vitamin C, kalium, lutein, zeaxanthin dan beta karotin didalamnya sangat berkesan dalam mendapatkan kesihatan yg optimum sekaligus mengurangkan masalah kardiovaskular.
Bermanfaat utk pesakit diabetes
Adakah kita semua tahu bahawa sayur-sayuran hijau ini mengandungi indeks glikemik yg rendah tetapi magnesiumnya pula tinggi. Ia sangat sesuai di ambil atau lebih tepat lagi di jadikan diet harian yg paling ideal bagi pesakit diabetes
Meningkatkan kesihatan tulang
Apabila disebut mengenai tulang yg kuat, pasti ramai yg mengaitkannya dengan susu. Sebenarnya, bukan hanya susu yg mampu meningkatkan kesihatan tulang sebaliknya sayur hijau juga boleh memberi kesan yg sama. Kandungan vitamin K di dalamnya dikatakan membantu utk menghasilkan osteocalcin iaitu  protein yg berfungsi utk menguatkan tulang.
Menyihatkan mata
Beta karotin boleh diperoleh dengan banyak dalam sayuran hijau yg mana ia kemudiannya akan ditukarkan menjadi vitamin A sekaligus memberi kesan yg baik kepada mata. Selain itu, lutein dan zeaxanthin juga mampu menghindarkan seseorang itu daripada masalah katarak.
Cegah kanser
Alah satu penyakit yg cukup digeruni ialah kanser yg mana ia boleh menyerang dalam tempoh yg senyap dan perlahan. Bagi mencegahnya, digalakkan seseorang itu menjadikan sayuran hijau sebagai salah satu menu penting yg wajib ada. Kandungan karatenoid dan flavonoid dikatakan boleh membantu utk mencegah pelbagai jenis kanser seperti kanser perut, usus, payudara dan kulit. Bahkan brokoli juga mengandungi sejumlah besar sulforaphane di mana ia merupakan zat utk mencegah penyakit tersebut.
MNCEGAH LEBIH BAIK DARI MERAWAT
UTK MENCEGAH MASALAH PENYAKIT YG DISEBUTKAN TADI BOLEH DIRAWAT DENGAN SUPPLEMENT SHAKLEE.

#sayapengedarshaklee
#sayamakanshaklee
Hubungi saya utk maklumat lanjut
Puan Siti Rohani Mamat
Msj/wassapp/telegram
019 5959640

Tiada ulasan:

Catat Ulasan