Selasa, 26 Ogos 2014

Obes Jejas Kehidupan


Petikan dari BERITA HARIAN 23 OGOS 2014
Saya ambil secara ringkas
OBES JEJAS KEHIDUPAN
Risiko berat badan berlebihan

Individu obes kurang rangsangan seksual akibat lemak berlebihan
Obesiti atau kegemukkan dan diabetes sememangnya sinonim. Bagaimana pula obesiti dan kehidupan seksual? Adakah keadaan fizikal itu turut memberi kesan terhadap prestasi di ranjang?
Penyelidikan terbaru menunjukkan sesetengah keadaan fizikal tertentu akibat obesity  turut mempengaruhi keinginan seksual, menjejaskan nafsu golongan yg mengalami berat badan yg berlebihan.
RISIKO MATI PUCUK
Penyakit seperti kolestrol tinggi dan rintangan insulin (petunjuk awal diabetes jenis 2) berupaya menjejaskan prestasi seksual, sekaligus memberi kesan kepada nafsu seks terutama dalam kalangan lelaki. Oleh kerana kedua-dua keadaan boleh menyebabkan arteri kecil dalam zakar tertutup, terutama apabila tinggalan lemak mula terbentuk dan menyumbat salur darah.
Bagaimana obesiti mempengaruhi keinginan  seksual?
Masalah kegemukkan atau lebihan lemak akan menyempitkan saluran darah ke zakar  menyebabkan  gangguan aliran darah ke zakar sekaligus mengakibatkan zakar gagal utk mencapai ereksi.
DUA DARIPADA LIMA RAKYAT MALAYSIA OBES
Ini bermakna, dua daripada lima rakyat Malaysia dikatogerikan sebagai obes dgn 35.7% terdiri daripada kaum india, 32% melayu, dan 19.7% adalah cina.
Angka itu adalah peningkatan sebanyak 31.8% berbanding pada tahu 2006 yg mencatat 1.7 juta penduduk berhadapan masalah obes.
Lebih membimbangkan, Malaysia dikatogerikan sebagai antara Negara paling obes dirantau Asia Tenggara dgn 44.2% individu dewasa kedua-dua jantina terlebih berat seperti dilaporkan Profil Negara Berkaitan Penyakit Tidak Berjangkit (NCD) Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada tahun 2011.
Bagi individu dewasa, mereka hanya memerlukan kira-kira 2000 kalori bagi lelaki dan 1600  kalori utk wanita dalam sehari. Tidak cukup dengan  amalan pemakanan yg tidak sihat, 32.2% penduduk juga didapati tidak aktif dari segi fizikal dan masalah ini juga sebenarnya berlaku diseluruh dunia.
AMALKAN GAYA HIDUP SIHAT
Cara terbaik adalah menurunkan berat badan dan bukannya mendapatkan rawatan ubat tradisional atau ubat jalanan yg belum terbukti selamat kerana ia mungkin memberi kesan sampingan yg memudaratkan.
Obesiti bukan setakat mengukur saiz pinggang, ia menuntut keseluruhan fizikal. Kita memerlukan diet  yg bersesuaian, kurangkan karbohidrat, lebihkan protein, lebihkan makan ikan berbanding daging, kurangkan makanan atau minuman bergula atau gantikan dengan pemanis kurang kalori.
BERSENAM 10 MINIT SEHARI
Jika seseorang individu itu dapat menurunkan berat badan, mereka dapat mencegah terjadinya diabetes seterusnya insiden mati pucuk (ED). Jika anda lakukan senaman 10 minit sehari pun ia sudah mencukupi dan pada masa yg sama, ubat diet dan berhenti merokok bagi merek yg merokok.
Bagi golongan berusia, hakikat perlu diterima adalah masalah ereksi akan meningkat dengan usia iaitu berkurang 40% bagi golongan berusia 40an, 50% utk usia 50an dan seterusnya.
Kesihatan adalah tenaga, kecergasan dan kesejahteraan. Anda akan ketahuinya apabila anda merasainya, apabila anda melihatnya. Kehidupan yg sihat adalah sesuatu yg menarik. Orang yg sihat sentiasa bertenaga dan kelihatan hebat.
Nutrisi Shaklee telah membantu mewujudkan kehidupan yg lebih sihat kepada berjuta-juta orang selama lebih 50 tahun.
Anda yg diluar sana, yg sedang mencari supplement utk kesihatan anda sepanjang masa  dan ingin cuba produk Shaklee…
Boleh hubungi saya utk maklumat lanjut mengenai produk Shaklee
Msj/wassapp/telegram
019 5959640
FB Rohani Husna Nazir

 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan