Isnin, 10 November 2014

Rahsia Gout Terbongkar

Sering dihidapi oleh golongan lelaki dalam lingkungan 30 hingga 60 tahun, gout adalah penyakit
popular yang perlu diberi perhatian yang sewajarnya. Pemakanan dikenal pasti antara punca membawa kepada penyakit ini. Justeru, lelaki perlu kawal pemakanan dan masalah kesihatan lain.



Takrifan
>gout adalah sejenis penyakit disebabkan asid urik yang berlebihan di dalam badan. Asid urik adalah bahan kumuhan berasal dari sejenis protein yang dipanggil purin.
>badan membuang bahan kumuhan ini melalui air kencing (urin). Ia adalah salah satu penyakit yang paling lama dihidapi manusia sejak zaman dahulu kala lagi.
>pada masa dahulu gout boleh menyebabkan kemudaratan dan kecacatan. Kini dengan kemajuan dalam bidang perubatan, gout boleh dikawal.

Gejala
>lazimnya akan menyerang ibu jari kaki, menjadi merah , panas, bengkak, dan tersangatlah sakitnya.
>serangan selalunya berlaku secara tiba-tiba dan kerap kali.
>sendi yang diserang menjadi bisa sehingga geseran dengan selimut pun begitu menyeksakan.
>kesakitan mungkin berlarutan sehingga berhari-hari atau sekurang-kurangnya satu hingga dua minggu untuk reda jika tidak dirawat.
>kesakitan mungkin akan menyerang kembali selepas berminggu dan bulan.
>gout boleh menyerang sendi-sendi lain seperti buku lali, lutut, pergelangan tangan dan jari.

Faktor risiko
>berat badan – kegemukkan boleh mengganggu keupayaan badan  untuk mengeluarkan asid urik yang berlebihan
>pemakanan – pengambilan makanan yang mengandungi purin yang tinggi seperti makanan laut dan kekacang

Komplikasi
>asid urik boleh berkumpul dibawah kulit membentuk benjolan yang dipanggil ‘’tophi’’
>dalam saluran ‘’urinari’’ (air kencing) ia boelh berkumpul membentuk ‘’batu karang’’
>pengidap gout juga sering menghidapi penyakit atau masalah kesihatan lain seperti:
1. kegemukkan
2. darah tinggi
3. diabetes

Rawatan serangan gout
>rehatkan sendi semasa serangan gout
>ubat-ubatan anti radang berkesan mengurangkan sakit dan keradangan sendi. Walaupun ia boleh mendatangkan kesan sampingan seperti sakit perut. Jika diguna dalam masa yang singkat, kesan sampingan jarang berlaku.
>ubatan lain seperti colchicine juga boleh diambil. Walaupun ia berkesan , ia boleh menyebabkan loya, muntah dan cirit birit.




Selain dari mendapat rawatan dari doktor yang bertauliah, pesakit gout juga boleh cuba set gout dari Shaklee:

Alfalfa

*menyah toksin dari badan secara semula jadi, ia turut menyinkirkan asid urid dari badan
*kaya dengan nutrisi dan mineral
*melegakan rasa kebas dan sakit sendi serta mengurangkan alergi

Omega guard

                                        

*memberi keselesaan pada sendi
 *meredakan keradangan/kesakitan

performance Drink

*memastikan tubuh pesakit mempunyai kandungan air dan gula yang mencukupi agar tidak berlaku hidrasi.

Berminat untuk pertanyaan @ tempahan produk boleh hubungi saya
Puan Siti Rohani Mamat
Wassapp/telegram 019 5959640
Rakan Shaklee anda
Pengedar Shaklee Negeri Perak
Cod area: Batu Gajah, Ipoh, Station 18, Pengkalan Pegoh
Fb page: Jom Sihat Bersama Saya
Fb: Rohani Husna Nazir

20 ulasan:

  1. Gout ni kalau terslah makan siaplah..berdenyut2 la kakinya..jiran saya amalkan alfalfa je sbb budget kurang alhamdulillah dia konsisten dapat kesan yang positif..


    Lindungi Jantung Dengan Omega Guard Shaklee

    BalasPadam
  2. Memang bisa2 rasa badan kalau terkena gout ni. Seksa melihat abah Kak Tun yang kena... Puas berulang-alik ke klink. Last2 Kak Tun paksa dia mkn omega & alfalfa tu. harap2 Allah bagi kesembuhan pada abah... amin...


    Jom baca sini>>> Isteri Risau Suami Cari Lain Kerana Dirinya Masih Belum Hamil!

    BalasPadam
  3. Keturunan belah mak ramai kena gout. Paling teruk bila kena buah pinggang

    BalasPadam
  4. Gout nie semua mknn ibarat nyer kena pantang.dulu member ofis blh dikatakn tiap mggu mesti ade 1..2 hri mc sbb gout.ylh dia pegi bedal semua mknn yg spttnya xblh mkn.

    Omega 3 Untuk kecantikan kulit

    BalasPadam
  5. Abangvhuda gout mmgcteruk sangat2. soh makan omega, alfalfa xnak. Tapi pantang makan memang harulah kan..

    CANTIK BAK MODEL

    BalasPadam
  6. Keturunan sy adik beradik lelaki ramai kena gout..kesian btl

    jom lawat blog saya

    BalasPadam
  7. Gout pun banyak berpunca dari pemakanan. Bila tinggi asid, goutlah yang akan menyerang.

    BalasPadam
  8. Gout..mesti sakit kan..tgok ayag shida dl sakit gout kat kat kaki..smpai bengkak tau..sian nk jln pun tak boleh..shida suruh dia pntang n jga mkan..lps tu ambik omega n alfalfa.alhamdulillah dah beransur pulih

    BalasPadam
  9. Penyakit gout memang menyakitkan....apalagi melihat penderita gout yg semakin hari semakin sakit.....amalkan pengambilan set gout untuk anda yang menderita penyakit ini...insaaAllah boleh membantu mengatasi masalah anda .

    manfaat buah ciku yang tak anda ketahui

    BalasPadam
  10. Memang sakit kalau gout menyerang.Kawan ayah ada sorang yang gout.Dia cakap kalau bergesel dengan selimut pun seksa


    kebaikkan mandi air sejuk

    BalasPadam
  11. Alhamdulillah belum ada keluarga yang kena gout..tapi baca komen diatas dapat bayangkan sakitnya gout tu..huhu. apa2 pun kena jaga pemakanan tu penting, makan biarlah secara sederhana..

    testimoni hot lagi fresh omega guard shaklee

    BalasPadam
  12. Husband ila amalkan omega dan PD. Alhamdulillah, gout beransur hilang. Jom Sertai Peraduan Beli & Menang

    BalasPadam
  13. Gout ni bahaya if tak jaga. Saya punya pak cik yang ada mslh gout dan bergantung hnya pd ubatan hospital. Dan skrg effect pd ubat tu, sakit buah pinggang pulak. So, bagus kalau dpt amalakan pengambilan supplement. Ia sangat membantu..

    Tips elakkan ambil paracetamol ketika migrain menyerang

    BalasPadam
  14. Gout tidak mengenal usia muda atau tua...harus berwaspada dari sekarang...

    VITAMIN C UNTUK CANTIK

    BalasPadam
  15. kesian tgk mmber ofis kena gout,muda lagi. nak jalan pun kena pakai tongkat

    BalasPadam
  16. Ayah saya jugz pengidap gout. Saya bekalkan dia dgn alfalfa shaklee.. dia kerap terkencing.. alhamdulillah, bisa2 dah kurang katanya..

    BalasPadam
  17. Jangan pandang remeh.. sentiasa berhati hati..amalan pemakanan yang sihat juga penting.

    BalasPadam