Sabtu, 24 Mei 2014


Perlukah supplement utk anak anda?

 
Supplement adalah produk pemakanan yg mengandungi unsur nutrient bertujuan utk menambah nilai pemakanan. Supplement biasanya mengandungi satu, atau apa-apa gabungan bahan-bahan berikut:
Vitamin
Mineral
Herba
Asid Amino
Makanan tambahan boleh didapati dalam pelbagai bentuk seperti pil, kapsul, gel lembut, cecair, atau serbuk. Sesetengah makanan tambahan boleh membantu anda mendapat nutrien penting yg mencukupi yg boleh membantu anda mengurangkan risiko penyakit. Kebanyakkan kanak-kanak sihat yg membesar secara normal tidak memerlukan supplement.

 Makanan seimbang adalah sumber terbaik nutrient. Waktu makan yg tetap dan snek sihat boleh memberikan semua nutrien yg paling di perlukan oleh kanak-kanak prasekolah.
Walaupun ramai kanak-kanak adalah pemakan cerewet, itu tidak bermakna bahawa mereka mempunyai kekurangan  pemakanan. Kebanyakkan makanan seperti bijirin  sarapan pagi, susu dan jus oren – di perkaya dengan nutrien penting, seperti vitamin B, vitamin D, kalsium dan zat besi. Jika anak anda mungkin mendapat lebih banyak vitamin dan mineral daripada yg disangka.
Jika dotor anda mengsyorkan supplement, pilihlah supplement yg sesuai dengan umur anak anda dan tidak melebihi 100 peratus daripada Nilai Harian Vitamin dan Mineral.
Kanak-kanak berumur antara 4 dan 13 tahun mempunyai ciri-ciri pertumbuhan fizikal yg berterusan dan pesat kognitif, emosi dan pembangunan social. Ramai kanak-kanak, terutamanya perempuan, melalui pertumbuhan pubertal, mereka antara 4 dan 13.
Oleh kerana peningkatan pertumbuhan dan metabolisme, keperluan makanan kanak-kanak adalah lebih tinggi berbanding dengan orang dewasa. Pemakanan dan supplement yg baik sepanjang usia kanak-kanak adalah penting bukan saja utk menyokong pertumbuhan normal dan perkembangan kognitif, tetapi juga utk mewujudkan corak pemakanan yg sihat yg berkaitan dengan risiko penyakit kronik di usia dewasa termasuklah obesity, diabetes jenis 2, penyakit jantung, sindrom metabolic.

1 ulasan:

  1. Jika sayangkan anak anda, berikan mereka sesuatu yg berkhasiat demi masa depan anak anda.

    BalasPadam