Khamis, 6 November 2014

Kurma Dan Kismis Atasi Alahan



Kehamilan dan masalah alahan tidak dapat dipisahkan. Alahan ‘’morning sickness’’ itu dikaitkan dengan muntah, loya, pening kepala serta perut rasa sebu selain kurang selesa.
Ada yang tidak dapat menghidu bau makanan yang dimasak, bauan minyak wangi atau lebih teruk, alah kepada makanan tertentu. Masalah berkenaan dikatakan berlaku pada awal kehamilan dan dianggap beruntung bagi bakal ibu yang tidak mengalaminya.


Begitupun, terdapat banyak cara atau petua bagi mengurangkan alahan berkenaan dan ia sebenarnya bergantung kepada individu itu sendiri untuk mengatasinya.

Antara yang boleh diamalkan adalah pengambilan kurma dan kismis mengikut sekadar yang terdaya. Kurma adalah makanan mengikut sunnah Nabi SAW dan ia dapat membantu memberi kenaga kepada badan. Kurma dan kismis ini juga mempunyai banyak khasiat untuk kesihatan badan.


Elak daripada mengambil terlalu banyak makanan jeruk atau masam, sebaiknya jika teringin , ambil sedikit saja. Selain itu ambil makanan secara kerap supaya perut tidak dibiarkan kosong. Contoh terbaik makan sedikit setiap dua jam meskipun tidak berasa lapar.

Paling mustahak, elak makanan pedas, berlemak atau bergoreng yang menyebabkan perut tidak selesa. Malah, bakal ibu juga perlu mengelak daripada minum ketika sedang makan. Sebaiknya minum selepas makan dalam kuantiti berpada.


Jangan lupa minum air masak secukupnya kerana ia dapat menggantikan bendalir badan yang hilang dan mengelakkan sembelit. Paling penting dapatkan tidur yang secukupnya. Bakal ibu perlu mendapatkan waktu rehat yang cukup kerana alahan bertambah buruk apabila kepenatan.

Selain kurma dan kismis, anda juga digalakkan mengambil supplement untuk mengelak dari ‘’morning sickness’’ ni iaitu:

B Complex
* Membantu pengeluaran antibody badan
* Membantu meredakan tekanan
* Dapat mengurangkan rasa letih

Peppermint Ginger Plus
* Memelihara saluran penghadaman
* Rasa yang sangat nyaman
* Dapat melegakan senak perut

Berminat untuk pertanyaan @ tempahan produk boleh hubungi saya
Puan Siti Rohani Mamat
Wassapp/telegram 019 5959640
Rakan Shaklee anda
Pengedar Shaklee Negeri Perak
Cod area: Batu Gajah, Ipoh, Station 18, Pengkalan Pegoh
Fb page: Jom Sihat Bersama Saya
Fb: Rohani Husna Nazir

18 ulasan:

  1. Masa mengandung dulu saya suka keadaan yang macam ni sebab bila sakit kita dapat kasih sayang dari suami sepenuhnya.

    BalasPadam
  2. Kurma dan kismis makanan kegemaran semua orang...tanbah vitamin lagi bagus untuk badan kita

    wow kurus ramping dan menawan kelas gitu

    BalasPadam
  3. Tetiba teringin nak rasa morning sickness sbb dh lama xprgnant

    Dalam Ostematrix Ada Matahari

    BalasPadam
  4. alhamdulillah...mengandungkan ketiga-tiga anak alahan tidak lah terlalu teruk...

    SET HAMIL PILIHAN RAMAI

    BalasPadam
  5. alhamdulillah pengalaman mengandungkan kedua2 anak saya tidak mengalami alahan yang teruk
    Supplement vs Ubat: Pilihan di Tangan Anda!

    BalasPadam
  6. kurma n kismis di amalkan utk menguatkan rahim...satu lagi..mudah utk bersalin...
    jom baca:Rawat Jantung Secara Sihat

    BalasPadam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  8. Alhamdulilah.. ☺ anak pertama dan kedua saya tak mengalami sebarang alahan


    Jom baca http://prettylikeme4ever.blogspot.com/2014/11/cara-rawat-anak-selesema.html?m=1/2014/11/cara-rawat-anak-selesema.html?m=1

    BalasPadam
  9. Kismis & kurma memang bagus untuk minda. Sebab tu menjadi makanan Nabi. Feveret saya pulak ESP, susu rendah lemak, kurma dan badam yang diblend bersama. Wow, memang mengenyangkan dan energetic sepanjang hari.

    BalasPadam
  10. Pernah try Ppermint untuk atasi mual masa ngandung.

    Manfaat Omega 3

    BalasPadam
  11. Masa mengandungmemang sangat mencabar...baik anda mengambil set hamil dari shaklee untuk beri anda tenaga dan sihat.

    Dilema Senggugut Bakal Pengantin

    BalasPadam
  12. teringat masa mengandung dulu, aduhai alahan teruk betul, bgus tips ni untuk ibu-ibu yang nk kawal alahan teruk tu..

    BalasPadam
  13. Memang makanan wajib masa hamil kurma dan kismis ni... Sedap sangat....

    Cawangan Shaklee Seluruh Malaysia

    BalasPadam
  14. Alahai, sebut pasal kurma dan kismis ni jadi rasa teringin pulak..hihi. Mknn favourite juga tu kurma dan kismis..^_^

    Jemput baca sini>> Jana Pendapatan dengan Shaklee Bantu Tampung Beban Suami

    BalasPadam
  15. teringat kak kiah masa mengandungkan rizqi hehe, alahan teruk juga ,

    stress susu badan sedikit? http://cahayaummurizqi.blogspot.com/2014/10/set-menyusu-slimming-bajet-shaklee.html

    BalasPadam
  16. Selalu mengandungi jarang ada alahan. Kali ni pula ada alahan. Memang botol Peppermint tu bawak slalu

    Tak cukup tidur sebab makan

    BalasPadam
  17. Dua2 kali pregnant tak pernah ada alahan.tp pregnat kali kedua sgt berbeza dgn yg first sbb ambik shaklee dr awal smpi skrg..

    BalasPadam