Ahad, 2 November 2014

Dalam Meal Shake Ada Vitamin D



Bahaya Kekurangan Vitamin D

Apa itu vitamin D

Vitamin D salah satu vitamin larut lemak yg mempunyai sifat-sifat sebagai vitamin dan hormone. Ia diperlukan utk penyerapan dan penggunaan kalsium dan phosphorus. Ia juga perlu utk tumbesaran terutama utk tumbesaran tulang dan gigi yg normal pada kanak-kanak. Ia mencegah daripada otot menjadi lemah dan terlibat dalam mengatur denyutan jantung.

Terdapat beberapa bentuk vitamin D, termasuk vitamin D2 yg dating dari sumber makanan, vitamin D3 yg disintesis dalam kulit kesan tindak balas kepada dedahan cahaya ultraunggu matahari.

Vitamin D dan kanak-kanak

Vitamin D merupakan nutrisi penting utk tulang yg sihat dan mengawal kuantiti kalsium yg terdapat dalam darah. Kanak-kanak memerlukan vitamin D utk pembinaan dan tumbesaran tulang dengan membantu menyerap kalsium.
Kajian mendapati terdapat dua kategori kanak-kanak yg dikenal pasti mengamalkan pemakanan tidak sihat seterusnya menjejaskan nutrien atau kandungan vitamin D iaitu kurang berat badan atau terlebih berat badan.

Antara factor yg menyebabkan keadaan ini adalah kurangnya pengambilan pemakanan seimbang yg membantu vitamin D diproses dalam badan. Aktiviti luar juga turut membantu memberikan tulang yg sihat dalam proses tersebut. Kanak-kanak yg kurang melakukan aktiviti luar seperti beriadah dan bermain membuatkan mereka mudah mengalami masalah berat badan yg berlebihan.

Makanan yg kaya dengan vitamin D seperti ikan salmon, mackerel dan sardine boleh menjadi sumber utk vitamin tersebut selain putih telur, ubi kentang dan oat juga makanan yg kaya dengan vitamin D.



Kesan kekurangan vitamin D

Jika badan tidak mendapat vitamin D yg mencukupi, kalsium kurang diserap sehingga badan  akan menyerap kalsium yg ada pada tulang. Kekurangan vitamin D yg serius boleh menyebabkan cacat tulang terutamanya tulang belakang, kaki dan tengkorak, tulang mudah patah, bengkak sendi dan lemah otot.

Vitamin D ada dalam MEAL SHAKE

MEAL SHAKE ada vitamin D yg diperlikan oleh anak-anak kita, fungsi Meal Shake tolong kalsium utk menyerap dan juga bantu utk tulang menjadi mampat dan kuat.
Magnesium sekali sebab fungsi magnesium utk jadi kenderaan sebagai penghantaran kalsium utk diserap oleh tubuh kanak-kanak. Magnesium juga boleh bantu masalah sembelit.

Berminat dengan produk Shaklee???
Utk pertanyaan @ tempahan produk boleh hubungi saya
Puan Siti Rohani Mamat
Wassapp/telegram 019 5959640
Saya rakan Shaklee anda
Pengedar Shaklee negeri perak
Cod area: Batu Gajah, Ipoh, Station 18, Pengkalan Pegoh
Fb page: Jom Sihat Bersama Saya
Fb: Rohani Husna Nazir

9 ulasan:

  1. Berilah sesuatu yg berkhasiat utk anak-anak kita utk kesihatan mereka sepanjang hayat.

    BalasPadam
  2. Kekurangan vitamin D memang bahays pada kanak-kanak..so meal shakes la paling terbaik pilihan ibh bapa masa kini

    BalasPadam
  3. betul tu..anak sakit pasti kita akan risau,jadi jom gantikannya dengan Meal Shakes

    BalasPadam
  4. Mealshakes ni rendah GI sama macam ESP. Memang sesuai untuk seisi keluarga...

    Mengapa Perlu Memilih Omega Guard Shaklee??

    BalasPadam
  5. Mealshake mengandungi 24 jenis vitamin, mineral dan zat yang diperlukan oleh badan. Rasanya yang sedap membuatkan anak-anak suka minum. Boleh dicampurkan dengan minuman kegemaran anak-anak. Satu hari tak boleh melebihi 3 sudu Mealshake.

    Layari blog Aju@VitaSyopz untuk mengetahui kelebihan Mealshake. Entri Sembelit menganggu Kehidupan harian perlu dibaca oleh semua ibu bapa.

    Selamat membaca!

    BalasPadam
  6. banyak kelebihan mealshakes yang kita tidak tahu..sesiapa yang belum cuba harus dapattkan mealshakes secepat mungkin

    BalasPadam
  7. Dulu xpernah pun amek port langsung pasal mealshakes nie.Bila dah tau betapa hebatnya produk nie baru timbul rasa nak try utk anak2. Then bila dah try tu terus jatuh cinta.Alhamdulillah serasi dengan anak2..

    http://jommsihatdancantik.blogspot.com/2014/11/manfaat-memakan-pisang.html?m=1

    BalasPadam