Rabu, 18 Jun 2014


Elak Loya/Morning Sickness

Rasa loya dan sering muntah pada peringkat awal kehamilan adalah normal. Ada yg dipanggil morning – sickness…apa yg pasti, rasa itu adalah rasa yg sangat tak selesa.
Sebenarnya hamper tiada satu pun yg boleh menghilangkan rasa mabuk/loya diawal kehamilan, Cuma kita boleh meredakan perasaan yg kurang selesa. Ini adalah kerana di awal kehamilan, badan menghasilkan hormone yg menyebabkan kita merasa loya. Mabuk, loya, pening di awal kehamilan memang mencabar mental dan fizikal. Redha dan anggaplah ia ujian Allah yg akan menghapuskan dosa-dosa kita.
Rasulullah SAW bersabda yg bermaksud: “Tidaklah seorang muslim ditimpa penyakit, melainkan Allah akan menggugurkan bersamanya dosa-dosanya, seperti pohon yg menggugurkan daun-daunnya.’’ (Hadis riwayat al-Bukhari)
Sabda Rasulullah SAW,’’ Sesungguhnya orang mukmin akan menerima tekanan hidup, kerana tidak ada satu bencana sama ada kerana terkena duri atau yg lebih besar, tidak juga ketakutan melainkan Allah akan mengangkat darjatnya satu darjat dan menghapuskan satu kesalahan dengan kesabarannya menghadapi bencana dan kesusahan tersebut.’’ (Hadis riwayat al-Hakim)
Morning sickness tidak akan mengancam bayi anda selagi anda  mampu utk menyimpan dalam perut sebahagian daripada apa yg dimakan, makan makanan yg seimbang, jika anda boleh, tetapi jika anda merasa amat loya, makan apa saja yg anda mampu makan. Bayi anda boleh mengejar kembali ketinggalan nutrient  pada peringkat-peringkat lebih lewat dalam kehamilan apabila anda merasa lebih sihat.

Peppermint Ginger Plus & Vitamin B Complex dari Shaklee sangat efektif utk menghilangkan rasa loya ketika hamil. Jadi pada ibu hamil yg ada masalah ini bolehlah cuba produk dari Shaklee ni.

Fungsi:

Peppermint Ginger Plus
>membantu dalam merawat/mencegah loya, gastrik, mabuk lauk, sendawa atau penghadaman

B Complex
>mengandungi kesemua 8 jenis vitamin B iaitu B1, B2, B3, B6, B12, ASID FOLIK, BIOTIN dan PANTOTHENIC ASID. Asid folik sangat bagus utk mengurangkan risiko melahirkan anak terencat akal atau masalah kecacatan saraf tunjang.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan