Jumaat, 7 November 2014

5 Jenis Makanan Redakan Migrain



Migrain adalah salah satu jenis sakit kepala yang dihidapi oleh ramai orang. Punca migrain ada pelbagai, mungkin hanya kerana bunyi bising maka migrain akan menyerang, boleh juga kerana cahaya. Migrain dikategorikan sebagai sakit kepala sebelah, berdenyut dan paling dasyat apabila membawa kepada mual, dan muntah yang teruk.

Teringat masa mula-mula kahwin 12 tahun yang lalu suami seorang pengidap sakit migrain, migrain suami datang dengan tiba-tiba mulalah episod duka buat suami dalam masa satu hari. Apa yang dia makan semua akan keluar,langsung tak nak bersembang, tidur sepanjang hari.


Tidak dinafikan migrain menyebabkan pengidapnya tertekan terutama jika ia kerap menyerang dan sekaligus boleh menjejaskan rutin harian kerana rasa sakit. Sekiranya anda pengidap migrain dan mahu mencari kaedah semulajadi mengurangkan masalah ini makanan berikut boleh diamalkan.

Brokoli
Biasanya migrain akan menyerang apabila tubuh mula mengalami kekurangan magnesium dalam tubuh. Ketika ini sel-sel migrain akan mula aktif. Brokoli mampu membantu menyeimbangkan kekurangan magnesium dalam badan sekali gus menghindari serangan migrain.

Yogurt
Yogurt ataupun susu masam diakui mempunyai khasiat vitamin B yang bermanfaat untuk kesihatan dan fungsi tubuh agar berfungsi dengan baik. Vitamin yang dikenali sebagai riboflavin ini berperanan untuk menambah tenaga dan dapat meredakan rasa sakit dibahagian kepala.

Telur
Kandungan protein yang terdapat dalam telur dapat membantu mengawal kadar glukosa dalam darah dan seterusnya memberikan tenaga kepada tubuh untuk menjalankan  aktiviti sepanjang hari tanpa gangguan sakit kepala. Mengambil telur separuh masak untuk bersarapan dikatakan amat baik untuk memberikan tenaga kepada tubuh.

Bayam
Bagi wanita kedatangan haid biasanya  menyebabkan tubuh kehilangan banyak magnesium. Bayam dikenali sebagai makanan yang mengandungi kadar magnesium yang tinggi dan juga kaya dengan mineral yang akan membantu anda mengatasi masalah ini.

Susu rendah lemak
Minuman yang kaya dengan kalsium ini dapat membantu mengatasi ketegangan pembuluh darah yang akan mempengaruhi transmisi implus saraf. Apabila berlaku gangguan ia mengakibatkan kepala menjadi berat dan dada akan berdebar-debar, jadi jangan lupa dalam setiap hidangan selitkan juga pengambilan susu rendah lemak ini.

Selain dari makanan yang saya jelaskan diatas untuk merawat migrain yang anda hadapi. Anda juga boleh cuba supplement dari Shaklee untuk menghilangkan migrain anda.


Set migrain Shaklee
Ostematrix
Jika anda tidak suka pada susu boleh diganti dengan ostematrix ni

Vitamin C
Memperbaiki masalah insomnia dan stress yang berkaitan dengan mental

B Complex
Mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, menggalakkan tidur yang selesa dan memperbaiki jantung yang berdebar.

Berminat untuk pertanyaan @ tempahan produk boleh hubungi saya
Puan Siti Rohani Mamat
Wassapp/telegram 019 5959640
Rakan Shaklee anda
Pengedar Shaklee Negeri Perak
Cod area: Batu Gajah, Ipoh, Station 18, Pengkalan Pegoh
Fb page: Jom Sihat Bersama Saya
Fb: Rohani Husna Nazir

14 ulasan:

  1. sakit kepala biasa pun dah sasau apa lagi sakit kepala yang teruk..untuk menyelsaikan masalah migrain anda cuba supplement shaklee insyaallah boleh membantu.

    BalasPadam
  2. Bila kena migrain semua kerja tidak menjadi.

    BalasPadam
  3. Xpernah rasa migrain tapi pernah rasa sakit kepala yang terlampau sangat..tidur sekejap bgun pgi esok alhamdulillah elok

    Shaklee Lebarkan Sayap Ke Indonesia

    BalasPadam
  4. Tak pernah dapay migrain..tp pernah tgk orang migrain..mmg kesian tgk..

    Rawatan Rambut Gugur

    BalasPadam
  5. Masa jadi student dulu memang keraplah sakit kepala sebab perah otak nak study tapi tak taulah itu migrain atau x. Sekarang ni kalau rasa berat sikit kepala, cepat2 makan ostematrix. Alhamdulillah, memang melegakan...


    Cara Merawat Alahan Kulit Bagi Kanak-kanak

    BalasPadam
  6. set migrain shaklee memang sya suka, sebab semenjak ambik set migrain shaklee, migrain saya dah berkurangan.

    Dilema Anak Kurus Kering Dan Tak selera Makan

    BalasPadam
  7. Rasa nk pecah kepala bila migrain melanda..tp sejak berkenalan dengan set migrain, , alhamdulillah amat jarang diserang migrain

    http://goo.gl/JeNVlK

    BalasPadam
  8. seksa bila migrain menyerang, rasa mcm nak pecah kepala.sejak amalkan set migrain shaklee, migrain pun tiada lagi

    BalasPadam
  9. Berhati-hati dengan migrain! Jangan pandang rendah kesan daripada migrain kerana ia mampu untuk merosakkan otak anda secara perlahan-lahan. Usaha untuk rawat daripada sekarang sebelum terlewat!

    Migrain Mengganggu Prestasi Baik Anda di Pejabat?

    BalasPadam
  10. Dulu memang kerap amik paracetamol coz blh kata kerap juga kena migrain ni.. skrg alhamdulillah.. no more drugs..

    #drugs_free
    #shaklee_effect

    BalasPadam
  11. Tak tau migrain macam mana rasa. Kalo pening kepala tu Kus semangat..telan ostematrix pastu tido..alhamdulillah pastu lega..

    Melabur Sekarang untuk Masa Depan

    BalasPadam