Khamis, 11 Disember 2014

Sayangilah Jantung Anda Dengan Sebaik Mungkin




Setiap individu atau keluarga sentiasa inginkan suasana ceria dan sihat dari segi fizikal, mental dan social. Namun, semasa kita berada dalam keadaan riang gembira, suasana yang tidak terduga boleh berlaku secara tiba-tiba. Sakit jantung boleh terjadi pada bila-bila masa sajaha walau dimana kita berada. 

Sakit jantung merupakan pembunuh nombor satu di Malaysia. Walau bagaimana pun penyakit ini boleh dicegah, dirawat dan dielakkan. Jantung adalah organ yang terdapat di dalam dalam badan kita. Ia dibina dari otot yang kuat dan mendapat bekalan darah dari jaringan saluran darah yang mengelilinginya. Jantung mengepam darah untuk membekalkan oksigen dan zat makanan ke seluruh badan melalui system peredaran darah.


Sakit jantung berlaku apabila salur darah jantung menjadi sempit. Penyempitan ini berlaku kerana dinding sebelah dalan saluran darah diselaputi lemak terutamanya kolestrol. Jika saluran darah menjadi sempit, maka ada bahagian jantung yang tidak mendapat bekalan darah dan oksigen yang mencukupi, ini akan mengakibatkan berlakunya sakit dada.

Jika saluran darah tertutup sepenuhnya sebahagian dari jantung anda akan rosak dan mengakibatkan sakit dada yang teramat sangat. Keadaan ini dikenali sebagai sakit jantung.


Di antara tanda-tanda sakit jantung ialah:
* Pesakit akan berasa sesak nafas
* Berdebar
* Letih lesu
* Berpeluh dingin
* Rasa pitam dan pengsan

Kandungan lemak yang tinggi dalam badan juga akan mempertingkatkan risiko kepada penyakit jantung. Seseorang yang kurang menjalani aktiviti fizikal atau bersenam akan meningkatkan risiko sakit jantung.

Seseorang yang berusia 35 tahun ke atas dan mempunyai masalah berat badan berlebihan adalah berisiko tinggi untuk menghidap penyakit jantung. Seseorang yang mempunyai keturunan  yang menghidapi penyakit jantung juga berisiko tinggi untuk turut sama menghidapinya.
Langkah-langkah kawalan adalah perlu bagi mengelakkan komplikasi penyakit jantung. Ia boleh dilakukan dengan mengamalkan gaya hidup yang sihat, kawal pemakanan, kurangkan makanan yang mengandungi kolestrol, berminyak dan berlemak serta elakkan memakan makanan yang terlalu manis dan masin.

Tingkatkan pengambilan dalam makanan harian kita yang banyak mengandungi serat seperti sayur-sayuran, buah-buahan dan kekacang. Makan pada kadar yang sederhana untuk mengekalkan berat badan yang unggul dan ideal.

Perkara-perkara yang perlu diambil kira semasa bersenam adalah:
1. Senaman perlu dilakukan mengikut kesesuaian, keperluan dan kelapangan diri anda.
2. Lakukan senaman sekurang-kurangnya 3 kali semimggu 20 minit setiap kali.
3. Mulakan aktiviti regangan sebelum senaman dan rehatkan diri anda selepas bersenam.
4. Lakukan senaman dengan beransur-ansur dan kemudian tingkatkan dari masa ke semasa.
5. Pelajari teknik senaman dengan betul bagi mengelakkan kecederaan .
6. Dapatkan nasihat doctor sebelum melakukan senaman jika anda belum pernah bersenam.

Bagaimana pula supplement Shaklee boleh bantu mencegah serangan sakit jantung dan membantu mengawal paras gula dalam darah?


Omega Guard
Omega 3 di dalam omega guard Shaklee amat berkesan dalam menurunkan kolestrol dalam darah yang menyebabkan saluran darah sempit. Ianya juga membantu melancarkan peredaran darah ke dalam jantung dan kawasan lainnya, seterusnya menghalang tekanan darah tinggi.

CoQ Health
Membantu penghasilan tenaga didalam organ jantung. CoQ 10 membantu meningkatkan penghasilan tenaga didalam otot jantung, menambah kekuatan mengepamnya. Banyak kajian telah menunjukkan CoQ10 mempunyai potensi untuk mengurangkan tekanan darah secara semulajadi tanpa kesan sampingan. Tindakkan CoQ10 sebagai antioksidan yang kuat menghalang oksidasi LDL kolestrol “tidak baik” dan menghalangnya dari melekat dan menyumbat salur darah.

Phytocol-st
Phytocol-st adalah formulasi proprietary dengan bahan-bahan yang terbukti secara klinikal membantu penyerapan kolestrol dan menurunkan kolestrol LDL.


Vivix
Melindungi sel jantung dari penuaan, membaik pulih sel jantung yang rosak dan memelihara kesihatan salur darah untuk fungsi jantung yang sihat dan dapat mengelakkan serangan sakit jantung.

Berminat untuk pertanyaan @ tempahan produk boleh hubungi saya
Puan Siti Rohani Mamat
Wassapp/telegram 019 5959640
Rakan Shaklee anda
Pengedar Shaklee Negeri Perak
Cod area: Batu Gajah, Ipoh, Station 18, Pengkalan pegoh
Pengeposan ke seluruh MALAYSIA
Fb page: Jom Sihat Bersama Saya
Fb: Rohani Husna Nazir

10 ulasan:

  1. gaya hidup sihat, pengurusan berat badan, senaman, pemakanan semuanya perlu diambil kira. bantuan suplemen adakalanya memang diperlukan seperti set kesihatan jantung Shaklee ni

    BalasPadam
  2. Amalkan gaya hidup sihat,supplement shaklee mampu mencegah penyakit kronik, dan memperbaiki tahap kesihatan

    Alfalfa, Herb-Lax, DTX complex

    BalasPadam
  3. sayangi jantung dengan mengamalkan cara hidup sihat dan pemakanan yang seimbang

    ESP BAHAYA ATAU TIDAK?SILA JAWAB

    BalasPadam
  4. Sakit jantung antara silent killer di Malaysia. Punca terbesar dari pemakanan. Syukur ada suplemen shaklee yang mampu kawal kadar kolestrol, darah tinggi.

    BalasPadam
  5. Jantung adalah organ terpenting kita, maka dari itu pastikan jantung nda sihat dan jauh dari kolesterol...amalkan pengambilan set jantung sihat shaklee untuk anda dan seisi keluarga anda. Jom jaga jantung kita.

    Ada Manfaat Lain Disebalik Kehebatan Kolagen Yang Anda Tak Ketahui

    BalasPadam
  6. Jantung adalah organ yg penting perlu di jaga... sayamgilah jantung anda.

    BalasPadam
  7. Jantung memang organ terpenting di dalam badan. Kena pastikan juga tahap kolesterol kita berada di tahap yang normal bagi mengelakkan masalah jantung. Amalkan set penjagaan jantung shaklee untuk kesihatan jantung kita.
    Pengedar Shaklee Semenyih 

    BalasPadam
  8. Selalunya lelaki kena extra alert. Silent killer

    JommSihatDanCantik -> PROMOSI DEC: VIT C, VIT E & KOLAGEN

    BalasPadam